IFTAR JAMAEI Dan BROSUR @ BUKU PROGRAM

Salam Ramadhan hari ke-13
Tadi Alhamdulillah berlangsungnya iftar Ramadhan kat SMK Badang. Iftar special sebab semua pelajar, guru dan keluarga, pekerja dan jaga dan semualah...

Mujurlah berlangsung dengan baik walaupun ada kelam kabut sikit sebab tak menyempat-nyempat nak buh air kat bebudak... yerlah mintak tolong ngan budak2 kan, dia ornag lemah lembut sikit, mula-mula buh ais, pahtu buh laici, pahtu tuang air... last-last dah nak berbuka dah, buh je ais dan segala mak neka dalam jag, hah, hangpa tuang sendiri.... ehehhe... tapi bagus, terbaeeekkkk punyer! Kerjasama tu yang penting! Lagipun ni iftar pertama untuk SMK Badang yang baru beroperasi 11/11/2011..... terbaeeekkkk punyer! Nasi pong best, ayamnya... mak oiii... makan ayam je pong dha kenyang! Besar beb!

Nak post gambar pong tak dan nak amik maklumlah sibuk menyibuk je kan. Saya ada buat brosur tadi, tapi tak tahulah dia ornag bagi ke tak kat VIP sebab semua orang sibuk masa tu....

Buat 'lorat-lorat' sak ni... (nak cepat kan!)
Anak-anak cikgu tadi biasalah bila dah semua pergi solat Maghrib kat surau, dia ornag pong menjadikan Dewan Besar tu sebagai tempat bermain dengan jayanya. Termasuklah anakandaku Cupie cuma Cupie ni biasalah dia rasa dia dah besar sikit banding ngan lain-lain tu so dia 'slow'kan sikitlah.... ehehhe seronok tengok budak-budak tu.... bahagia je, tak perlu fikir pasal benda2 lain... yang mereka tahu, seronok!

Sebelum tu pada 2 Ramadhan lalu sekolah menjemput seorang Imam utk ceramah Ramadhan. Budak2 tak mengantuk langsung. Seronok sangat. Beliau memang pandai menggunakan intonasi suara menyebabkan budak2 sekolah ternganga dan gelak je memanjang... mesti kalau khutbah Jumaat orang tak lena ni! Ni ada brosurnya saya buat!

Hijau melambangkan ketenangan....
Sebenarnya saya sudah jatuh cinta dengan membuat brosur ni sejak mengajar di SMK Sungai Layar Sungai Petani. Masa tu saya memang mengajar ICT jadi guru2 ICTlah yang bertanggungjawab utk buat brosur, buat cover page utk buku-buku program dan juga buat buletin bulanan sekolah. Dari situ saya belajar dengan kak Ros, Maza (thanks a lot to both of you) dan Alhamdulillah, saya dah jatuh cinta dengan seni ini walaupun sebagai amatur lagi. Lagipun masa tu kami diamanahkan utk buat buku program MSSD peringkat Kuala Muda Yan. PKKo pulak minta kami hasilkan cover dan dia akan pilih yang terbaik dan Alhamdulillah cover saya terpilih.  Sekarang ni dah jadi kerja tetap dan berpencen saya untuk buat brosur / buku program jika ada apa-apa program di sekolah. Saya tak kisah sebab saya suka dan enjoy terutamanya bila hasilnya menarik dan semua orang suka! Cuma adalah kadang-kadang saya ter'miss' atau tersilap ejaan tu.... biasalah... kalut + lorat... ehehhe. Baru-baru ni saya ke kursus Adobe Photoshop, memang seronok rasanya belajar benda2 cam ni!

Ini cover untuk MSSD yang dipilih utk tahun 2009 daerah Kuala Muda Yan

Yang ni brosur semasa senamrobik 1 sukan 1 murid 1 Malaysia baru-baru ni
Okaylah setakat ni dulu ya. Tak boleh tunjuk semua, nanti basi! eheheheh...

Saja je sebenarnya berkongsi dengan semua. Sebenarnya bila saya dah siapkan satu brosur dengan baik dan cantik, saya rasa puas hati dan seronok sangat. Biarlah ornag kata syok sendiri pong! Sebab tu lah kalau ada orang kata, "ala senang je nak buat, copy paste je, kan dah ada semua dah..." saya rasa cam tak best sikitlah sebab bagi saya yang kita boleh copy paste kita copy paste, itupun bahagian AJK dan jenis font je. Yang lain tu kalau boleh dan macam-macam mana pong saya kena tukar dan bagi masuk dengan tema program apa yang nak dibuat! Sekadar berkongsi!

Okay, selamat berpuasa!

2 ulasan:

Ramizah Mahmood said...

salam cikgu.. blh tak saya dapatkan soft copy buku program mssd kalau ada..tq ya..

mamacupie / Fatihah Pauzihal said...

soft copy buku program mssd dah terbenam bersama dgn laptop masa kena curi ari tu tapi kalau soft copy brosur lain, saya ada.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails