BISTIK, WESTERN N KENANGAN....

Bistik? Apo tuh? Mulanya saya ingat bistik ni terjemahan untuk beef steak tapi kalau ditengok resepinya totally different dengan steak lembu tuh... kalau dengan stew adalah sikit2 persamaan....

Saja je nak cerita sikit kat sini....
Saya ni memang suka masak dari dulu lagi sebenarnya... masa saya mula2 ambil ERT di sekolah. Masa tu timbul minat pastu saya tengok ma masak, arwah nenek masak, pakcik saya yg jadi chef tu masak... so dari situlah saya mula minat masak. Bila saya kahwin, ingatkan satu bonuslah untuk suami sebab bini pandai masakkan (perasan sikit), rupa-rupanya... dia lagi hebat! Waduhhhh... salah konseplah pulaks!

Dia, kalau western... memang juara! Saya belajar ngan dialah masakan2 western tu cam chicken chop, steak, salad, stew, soup esp mushroom chicken... memnag wallah....... tapi kalau eastern pulaks... yang totally kampung tu dia memang hebat. Bayangkanlah dia memang gila ulam! Kalau tak ada apa2 nak diulamkan, dia buat ulam bawang besar mentah jer.... kunyit muda, halia muda pong jadiklah.... totally berbeza dengan saya yang langsung tak makan ulam! Sambal belacan? Bolehlah sikit2! kalau kerabu... fuh... kalah saya! gulai2 lagiklah dia terer...

Ingat lagi masa kami mula dok rumah baru, rumah sendirikan... 3 month before dia 'pergi'... dia memang gila masak western. Siap jer decorate dapur kami yang juga ala-ala barat tuh... dia masakkan steak lada hitam, buat salad sayur, sa;lad buah, sandwich, penkek... kalau weekend... saya bangun tidur je dah siap hidangan... rasa cam disayangi sangat... ahaks!

Ada satu resepi ni, nama dia bistik. Actually ma pernah masak kat rumah untuk abah. ini resepi ma lah. Bistik ni saya masak untuk dia... dan yang bestnya lagi... yang ni dia tak tau nak masak.... pastu pulak lepas dia makan, dia puji!!!! Mana da dia pernah puji sebelum ni... kalau saya tanya sedap ke idak, dia hanya mengangguk je... paling tak pung dia akan kata... 'bolehlah....' kalau terlebih garam dia akan tanya.... "kilang garam untung besar ke tahun ni?" kalau terlebih gula... "kalau hari2 macam ni, cepat sikit kena potong kaki"(maksudnya kena kencing manis, kena potong kaki).... kalau ingat2 balik memang ketawa sorang2... dia cakap tu muka dia serius gila tau... pastu dia senyumlah bila tengok saya pulak buat muka... arghhh... kenangan!

Okaylah mari kita kongsi resepi BISTIK daging!

makan dengan roti kay!

BAHAN-BAHANNYA:
1/2 peket daging cincang ramli/ saudi
dua biji telur
1 tin paling kecil kacang peas
3 biji kentang
2 biji bawang besar cina (warna kuning)
4 ulas bawang putih
1/2 cawan sos tomato
3 sudu besar kicap lemak/ kicap manis
2 biji tomato
1 cawan air
garam, gula dan serbuk lada sulah secukupnya
cili capsicum (jika suka)

CARA MEMBUATNYA:
1. Gaulkan daging hancur dengan garam dan serbuk lada sulah, bulat2kan seperti membuat begedil
2. Panaskan minyak yg dicampur sedikit mentega(jika suka).
3. Pecahkan telur dan pukul sekejap. Celup bebola daging ke dalam telur dan goreng separa masak.
4. Kisar bawang besar dan bawang putih.
5. Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga wangi. Masukkan air. Bila mendidih, masukkan sos tomato, kicap, kacang peas bersama semua airnya, serta kentang.
6. Bila kentang empuk, masukkan bebola daging, tomato dan perasakan dengan garam dan gula.
7. Hidangkan panas dengan roti bulat gebu atau nasi.
SELAMAT MENCUBA!

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails