Pasar Berek 12/ sayur lemak tene+cekur, ikan rebus goreng, solok goreng

Pasar Berek 12 lagiks.... ehehhe
Harini saya sempat amik gambar tapi takdelah se cun mana... amik curi2 gitu
takut peserta2 kat pasar tu terkejut pasai pa lah nak amik gambar.... ehehhe

ni lah lebih kurang... nampak kereta jer...
Gambar dalam pasar tu adalah amik tadi, tapi terdelete... haiyooo... tak apo... nanti fasa ke-2 pulaks!
Okay, harini dah lambat dah pi pasar dalam kul 10, mujurlah abang jual santan tu tak tutup lagiks so dan lagi beli sekilo, kononnya nak baut serimuka... tak taulah jadi ke idak nak buat sebab jap g nak pi servis kereta baru.. ups terlebih sudah....! hahahha

Rasa lama dah tak makan ikan, padahal baru semalam makan... ehehhe so ari ni teruja tgk ikan kembung, selar, selar kuning, so saya borong semua... nak buat apa ikan sampai 2 kilo nih... so terlintas di mindaku yg tak berapa cergas ni, nak buat solok ikan goreng... nak buat solok lada, Cupie tak makan, lagipun kena makan ngan nasi kerabu baru umphh so keputusan muktamad!

Okay, dah setel masak semua dah... ni menu tghari ini!
1. Sayur lemak tene n cekur manis (tene tu petola segi)
2. Ikan rebus goreng
3. Solok ikan goreng
4. Celur pucuk ubi cicah budu

Kita jenguk resepinya:

SAYUR LEMAK TENE N CEKUR

BAHAN-BAHAN:
Sebiji petola segi
Seikat kecil cekur manis
2 biji cili hijau
1 ekor ikan kembung di bakar  
1 sudu kecil lada hitam
3 biji bawang merah kecil
2 cawan santan
Garam dan gula secukupnya

CARA MEMBUATNYA:
1.     Potong petola segi, cekur manis dan cili hijau
2.     Tumbuk bawang merah, lada hitam dan isi ikan kembung sehingga lumat.(Jangan di kisar)
3.     Panaskan santan. Masukkan bahan tumbuk dan kacau sentiasa bagi mengelakkan santan berketul.
4.     Masukkan semua sayuran. Perasakan dengan garam dan gula.

**
Kami memanggilnya sayur lemak rajin sebab agak remeh untuk membuatnya. Rasanya lemak sebab dicampur sama dengan ikan tetapi tidak muak sebab ada campuran lada hitam. Sayuran lain yang sesuai menggunakan kaedah ini ialah, kacang panjang, kobis dengan taugeh, bayam merah, labu air juga campuran sayur dari sayur kolok!

IKAN REBUS GORENG

                                                                                                                                                                                         

Bahan-bahan:
250g ikan kembung/ ikan selayang
2 kpg Asam keping
5 sudu cuka makan
Garam dan serbuk perasa
          10 biji bawang kecil
          10 biji cili padi
Minyak untuk menggoreng secukupnya

Cara membuatnya:
1.     Ikan dibersihkan dan jika besar di potong dua
2.     Letakkan asam keping di bahagian paling bawah periuk, dilapisi dengan ikan, garam kasar dan sedikit serbuk perasa. Tuangkan cuka dan sedikit air. Tudungkan periuk. Didihkan.
3.     Mayang bawang kecil dan potong cili padi. Panaskan minyak, goreng garing bawang dan cili padi. Toskan minyak.
4.     Goreng ikan yang direbus tadi sampai betul-betul garing. Taburkan bawang dan cili yang telah di goreng.
  
**
Masakan darurat ini sebenarnya pembangkit selera terutama bila demam dan tidak lalu makan! Rasa ikan, bawang dan cili yang di goreng rangup dan pedas, di makan pula dengan nasi panas dan ulam beserta sambal belacan.... terangkat! Sedap juga jika menggunakan ikan selar kuning, selayang atau tongkol.

SOLOK IKAN GORENG

best wooo... ratah saja pong okay!

Tengok isi dalamnya
BAHAN-BAHAN:
          3 ekor ikan kembung/ selayang/ selar
7 ulas bawang merah
2 ulas kecil bawang putih
          ½  inci halia
          1 cawan kelapa parut muda dibuang kulit arinya
          Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA:
1.     Ikan dibuang tulang dan dihiris kecil
2.     Tumbuk bawang merah, bawang putih serta halia hingga lumat.
3.     Gaulkan ikan dengan kelapa parut, bahan tumbuk garam serta gula.
4.     Tumbuk sekali lagi agar semua bahan mesra dan sebati.
5.     Bulat-bulatkan dan bolehlah digoreng dengan api sederhana 

**
Salah satu dari lauk popular nasi kerabu.Solok goreng juga dikenali sebagai begedil ikan! Bila bulan puasa, nasi kerabu mama dan solok ikan ni lah juadah yang kami nanti-nantikan!

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails