SYURGA DI BALIK WAJAHMU

Ilham cerpen ni dari my late hubby. Dia pun minat juga menulis. Adalah saya terjumpa cerpen yang dia tulis, tapi biarlah saya simpan cerpen2 tu sebagai kenangan saya dan dia sahaja. Chewahhhh... start nak jiwang dah ni memalam cam ni. Malam Jumaat pulak tu... bukan apa, malam jumaat, esoknya cuti so bolehlah berfeeling2 sikit kat blog nih...

Okay, cerpen ni kira cerpen orang2 dewasalah, bukan remaja sebab ianhya menceritakan tentang rumahtangga. Pernah juga saya try hantar cerpen ni kat majalah, tapi tak publish pong, tak apalah kita kongsi2 baca. Cerita nya biasa je... tapi entahlah.... ini antara favourite cerpen saya jugaklah...

Masa buat cerpen ni dah lama. Masa tu pelakon 'Razalie' tu baru menang ada satu rancangan kat TV3, apa ke nama entah lupa dah.... so terbayang2lah dia yang jadi hero citer ni... heroin tu tak terbayang sape2lah pulak masa tu, cuma yang jadi ornag ketiga tu ada gak terbayangkan wajah Eli Mazlin tuh yg buh nama dia Lin jugak tu... hahahha

inilah razali hussin

elly mazlein

LAYAN....



SYURGA DI SEBALIK WAJAHMU


            Rumah berkembar satu setengah tingkat, empat bilik, tiga bilik air, tiga tempat letak kereta, ruang taman tepi yang luas, di litupi dengan rumput mutiara. Dihujung pagar kelihatan sepohon rambutan, mangga serta pokok kelapa pandan yang tersusun rapi. Empat kerusi kayu dan sebuah meja serta payung kecil di atasnya menyerikan lagi halaman. Di tengah halaman ada sebuah air terjun buatan serta kolam ikan kecil dan di atasnya ada sebuah jambatan yang diperbuat dari kayu. Ringkas sahaja tapi sungguh mendamaikan.
            “Abang, mari minum!” Razali yang terleka di kejutkan oleh suara halus yang sudah hampir sepuluh tahun didengarinya, sentiasa dirindui, sentiasa mendamaikan dan nada suara itu tidak pernah ditinggikan. Ada tangan yang melingkari pinggangnya dan kehangatan tubuh yang bersentuhan begitu membahagiakan.
            “Fikir apa sayang?” Dia berpaling memandang wajah yang tidak pernah merungut apatah lagi mengungkit. Dahi bersih itu dikucup penuh kasih sayang.
            “ Tak ada apa cuma, teringatkan waktu susah dulu, abang buat kerja apa pun tak menjadi, nasib baik Ina kerja, tolong abang, tolong keluarga kita,”
            “ Tuhan dah makbulkan doa kita bang,” Wajah mulus yang agak berisi itu dipandangnya lagi.
            “ Terima kasih Ina,” Senyuman saling diberikan.
            Bunyi telefon mematikan senyuman seketika. Zalina meninggalkan suaminya dengan urusan di telefon dan berlalu ke kerusi kayu di tepi taman.
            “ Call me back in fifteen minute!” Punat tertera gambar telefon berwarna merah ditekannya. Ada rasa yang bergetar di hatinya dan bila wajah isteri yang tersenyum dari jauh di pandang....... ada rasa bersalah yang kian menjelma.
            “Ina, barang yang kita order dah sampai, abang kena turun KL malam ni, tolong siapkan pakaian untuk dua hari, abang keluar sekejap!” Bunyi deruman ‘Arena’ biru tua kedengaran sebelum sempat Zalina mengeluarkan suaranya! Dia senyum kecil dengan kegopohan suaminya. Dia kagum dengan suaminya yang berusaha keras untuk meningkatkan taraf hidup mereka.

            Wajah wanita awal 30-an dihadapannya di pandang seketika.
            “ Promise me ok? Lunch and dinner at my place...... please......” Senyuman manja itu sudah lebih sepuluh tahun tidak dilihatnya dan senyuman itu masih seperti dulu, mesra dan membuatnya terbuai-buai......
            “ Lunch, I cannot make it but dinner..... I’ll try!” Tangan lembut itu menyentuh tangannya perlahan, juga hangatnya, masih seperti dulu....... Oh Tuhan..... perasaan apakah yang melandaku ini?
            Lenggok wanita yang berkebaya ketat itu di pandang seketika. Perasaan itu muncul lagi. Lambaian mesra di balas dengan senyuman sehingga kelibat tubuh kecil molek itu hilang dari balik pintu kaca bangunan pejabat sepuluh tingkat.
            Ada rasa bahagia yang mula bertandang. Dia lupa.... lupa segala apabila senyuman itu membayanginya. Lebih sedekad dulu, ia menghilang dan kini perasaan itu mula bertandang lagi.
            Deringan SMS berbunyi dan huruf yang tertera membuatnya tersenyum lagi. Baru lima minit,tapi pesanan rindu itu sudah mula berkunjung. Senyumannya kini, di bawa ke mana-mana.

            Zalina mundar mandir di ruang tamu yang berdinding ungu lembut. Dia tidak mahu percaya dan tidak mahu memikirkannya tapi ia hadir juga, menjengah lalu menunjal-nunjal benaknya. Jika panggilan tidak dikenali tiga bulan dulu, dia abaikan sahaja kerana tiada curiga di hati. Bisikan kakak ipar yang serba salah juga dinafikan walau pun dia tahu buat apa kakak yang terlalu baik itu berbohong, tapi..... kali ini bungkusan hadiah itu menjawab segala pertanyaan dan rasa yang sering berdetik di hatinya! Sampai hati abang...... tiadakah lagi rasa sayang abang pada Ina? Pada anak-anak kita? Ilman dan Iliana? Air yang bergenang tanpa henti sejak sejam yang lalu, mengalir lagi.... dan dia terisak-isak sendirian di sofa lembut ruang tamu.
            “Mama.....” Wajah Ilman dan Ilyana muncul di hadapannya, segera air yang bersisa diseka.
            “Kenapa mama nangis?,”Tangan gadis kecil empat tahun itu di tarik dalam dakapan, lalu diusap rambut separas bahu dengan penuh kelembutan seorang ibu.
            “Mama tak nangis sayang, Ilman bawa adik masuk tidur ya!” Ilman yang berusia lapan tahun hanya menurut perintah dan menarik tangan adiknya. Lenggok abang dan adik di pandangnya penuh kasih dan sebak.
            Dia tidak boleh menangis sahaja, dia perlu bangun mencari kebenaran dan kalau itulah yang dimahukan kekasih hatinya, dia sanggup menghadapi apa sahaja. Dia perlu tabah mengharungi segalanya. Dia tekad!

            “Abang letih?” Wajah suami yang berkerut itu di pandangnya penuh kasih walau di jiwa penuh bergelodak. Wajah itu mengangguk, lalu dia duduk di sisi dan memicit-micit bahu lelaki sasa yang mula di sayangi setelah lafaz akad disempurnakan. Kisah silam di buang jauh ke hujung dunia, bayangan wajah selain di hadapannya di bungkus erat lalu dicampakkan ke dasar lautan. Dia ingin jadi isteri solehah, dia ingin jadi ibu mithali dan itulah yang dipegangnya sehingga saat ini!
            Razali memegang erat tangan di bahunya, rasa bersalah yang samar-samar tadi mula membuak-buak! Dia terlalu baik.......
            “Ina, duduk di tepi abang sayang!” Walau ada air yang bergenang di mata, Zalina hanya menurut dan senyum seolah dia tidak mengerti apa-apa.
            “Ilman dan Yana dah tidur?” Zalina mengangguk!
            “Esok Ina mengajar, kan, tidurlah sayang!”Kucupan lembut hinggap di dahinya lalu Razali bangun menuju ke bilik air. Zalina juga bangun, keluar dari bilik, menuruni tangga dan menuju ke dapur. Pili air di sinki dibuka laju, selaju air yang mengalir di pipinya. Kucupan itu masih hangat, tiada bezanya. Pautan jemarinya masih erat, penuh kasih, tiada bezanya..... bodohkah aku kerana terlalu mempercayai? Tidak waraskah aku kerana terlalu meyakini?
            “Ina.....” Air di pipi di seka lalu jemarinya pantas mencapai botol nescafe di hujung rak.
            “Abang nak susu ke gula?” Tangannya di paut pantas.
            “Ina menangis?” Dia mengeleng lalu tangannya mengacau air nescafe tanpa menghiraukan mata yang merenungnya.
            “Ada masalah di sekolah?” Dia mengeleng.
            “Tak ada apalah bang, mungkin Ina letih, mengantuk ni...”Masih beralasan.
            “Abang minumlah, Ina naik dulu,” Razali terpaku apabila tubuh itu berlalu meninggalkannya tanpa kucupan di pipi seperti kebiasaan. Dia tahukah? Tak mungkin...... tapi..... deringan SMS bergema, dan persoalan itu berlalu apabila bait-bait rindu mula bertandang walau baru beberapa jam berpisah! Senyuman di bibir tak henti-henti di ukir dan jemarinya mula pantas membalas rindu.
            Zalina yang berada di balik pintu terpaku tanpa nada. Ya Allah, selamatkanlah suamiku dari godaan syaitan, bukakanlah pintu hatinya ke jalan yang benar..... janganlah engkau biarkannya sesat terlalu jauh..... dan pipi itu basah lagi untuk kesekian kalinya!

            Dia tahu suaminya akan pulang hari ini. Dia akan hadiahkan apa yang diinginkan suaminya. Dia akan hadiahkan kebahagiaan kepadanya..... dia akan melayan suaminya dengan sepenuh jiwa, penuh kasih, penuh cinta! Baju tidur satin biru muda melekat di badannya. Wajahnya di solek ringkas, minyak wangi berbau lembut, segar dan menenangkan di sembur ke seluruh badannya.....
            Deringan telefon bimbit melewati angannya.
            “Ina, abang tak jadi balik hari ini. Tiga hari lagi stok baru akan sampai, abang rasa abang tunggu je lah... tak payah ulang alik lagi..... Ina ok ke?” Penyataan itu seolah batu besar yang menghentak jantungnya! Ingin sahaja dia meninggikan suara, menyuarakan kekecewaan dan ketidak setiaan suaminya namun dia kembali beristighfar.... dia tahu batasnya. Dia tahu dosa pahala.
            “Ok,”
            “Nanti abang call lagi,” Telefon di matikan! Dia terjelepuk di atas katil yang di hias indah dengan cadar warna kesukaan suaminya, di baluti bauan aromaterapi yang mendamaikan.....Ahhhh..... Ujian ini darimu Ya Allah....... aku redha menerimanya, tapi.... dia tak boleh biarkan ia hanyut sehingga tidak nampak lagi pangkal jalannya........ dia berteleku seketika, mindanya mula meneroka kemungkinan-kemungkinan dan jalan-jalan berduri yang akan di hadapinya......
Dia tekad! Dia tidak mahu menanggung dosa dan dia tidak mahu suaminya terus hanyut. Biarlah hatinya di guris kerana dia tahu luka itu pasti akan bercantum semula walaupun ianya tidak mungkin akan sembuh sepenuhnya. Dia akan tabah, dia akan jadi sesetia Sayyidatina Khadijah dan Aishah! Dia akan jadi isteri mithali.... dia tidak akan meminta yang lebih dari haknya. Dia pasti!
            Dia bangun, mencapai beberapa helai baju dan peralatan diri. Dia perlu berbuat sesuatu walaupun ianya pahit. Beberapa panggilan di buat dan dia pasti dengan keputusannya.

            “Kita kahwin....” Jemari yang tadi digenggamnya, dirungkai perlahan.
            “Dulu kita dah buat kesilapan Zali, and I won’t let it happen again. Mungkin sudah jodoh kita,” Wajah manis dihadapannya di pandang dengan perasaan berbelah bagi.
            “Awal lagi Lin, nanti dulu,” Sebetulnya dia tidak mahu melukai hati itu..... yang sentiasa setia......
            “Awal kata you? I dah jadi anak dara tua dah tau....”                      
“Tua-tua pun cantik!”
            “I serius ni.....” Inilah yang ditakutinya sejak mula bersua kembali dengan cinta pertamanya...... di sini rindu..... di sana sayang......
            “Nanti dulu, bagi I stabil dulu.....”
            “Tak stabil lagi macam ni? You jangan main-main Zali.... I balik dulu....”
            “Lin.....” Tubuh genit itu berlari pantas ke ‘Chevrolet Aveo’ kuning terang di seberang jalan.
            Razali mengeluh panjang. Dia yang membiarkan hatinya terpaut kembali. Dia yang membiarkan tembok kesetiaan di hatinya runtuh, dia yang membiarkan dirinya dicengkam rasa bersalah, semua adalah kerana dirinya sendiri...... dia......
Sanggupkah hati insan yang terlalu banyak berkorban itu dilukai? Tangga-tangga sukar didaki bersama, tidak pernah terdengar rungutan walau secebis.... dan bila saat-saat sukar itu berlalu, sanggupkah hati itu disisihkan? Dia bangun, melangut ke langit yang cerah, memandang gumpalan awan yang pelbagai dan wajah-wajah insan di hatinya muncul satu persatu.... keletah manja putera dan puteri menggamit jiwa halusnya.Terlalu tamakkah aku?

            Mazlin memandu laju kearah rumah teres dua tingkat yang dihuni bersama rakan sekerja. Sepuluh tahun dia menutup hatinya untuk insan lain. Rasa bersalah dan menyesal kerana meninggalkan cintanya demi mengejar cita-cita kini ingin ditebus kembali. Razali seolah mengelak dari ikatan yang di pinta, walaupun kasih yang ditunjukkan sudah lebih dari meyakinkan. Dia tidak tahu kenapa.....
            Ada Kenari merah hati dihadapan rumah, mungkin rakan-rakan Aizon, rakan serumahnya, lalu dia berjalan terus ke pintu, memberi salam dan masuk ke ruang tamu tanpa mendengar jawapan salam.
            “Lin, ada orang nak jumpa....” Mazlin memandang kearah wanita yang sudah bangun dari sofa empuk, lebih kurang seusianya, bertudung petak hijau lumut dan berbaju kurung hijau muda. Manis orangnya walaupun sedikit berisi. Senyuman diberi dan berbalas. Aizon berlalu ke dapur  meninggalkan mereka.
            “Ya, ada apa-apa yang saya boleh tolong?”
            “Saya Zalina,” Tangan dihulur dan bersambut.
            “ Saya minta maaf kerana mengganggu Cik Mazlin, tapi ada sesuatu yang saya perlu bincangkan,” Mazlin mendengar penuh perhatian.
            “ Saya mewakili Razali,” Zali? Adiknya kah? Rasanya Razali anak bongsu....
            “ Saya tahu Cik Mazlin benar-benar sayangkannya dan dia juga begitu,”
“Cik ni siapa?” Zalina menelan liur dan menarik nafas panjang. Berat rasa kerongkongnya, kelu rasa lidahnya.
“ Saya.... isterinya....” Mazlin terkedu.... pandangannya berbalam...... kepalanya sakit... berdenyut-denyut...... dan pandangannya gelap. Gelita!

            Mazlin membuka matanya perlahan. Pedih tapi digagahi jua.
            “Cik Lin dah ok ke?” Wanita ini? Mengusap lembut rambutku? Kenapa tak ditamparnya sahaja aku? Kenapa tak dimakinya aku? Kenapa tak di hentak-hentak saja kepalaku? Kenapa tak di sepak terajang saja tubuhku?
            “Saya minta maaf Cik Lin, saya tak tahu akan jadi begini,” Wajah ikhlas itu di pandangnya lagi. Mulianya hati wanita ini. Sanggupkah aku merampas kebahagiaannya?  
            “Maafkan saya..... maafkan saya.... saya tak tahu semua ini......” Mazlin terisak-isak lalu Zalina merangkulnya perlahan dan mereka tenggelam dalam tangisan.
            “Ina.... Lin!” Dua wajah memandang kearah empunya suara. Razali terpana. Dua wajah itu di pandang silih berganti.
            “Abang, Ina datang bukan nak bergaduh, mahupun mencari salah siapa.... kalau betullah abang  sayangkan Cik Lin, Ina redha dan Ina ke sini untuk merisik Cik Lin bagi pihak abang!” Ya Allah.... siapakah insan ini yang diutuskan untuknya?...... terlalu besar pengorbanan insan ini........... terlalu indah hati dan jiwanya......
            “Abang, kalau Ina masih diperlukan, janganlah sisihkan Ina tapi jika abang dah tak perlukan Ina lagi, terpulanglah pada abang, Ina redha ketentuanNya........” Hati itu sudah dilukai, kalau pun ianya akan di toreh lagi, dia reda.......
            “Ina, maafkan abang......” Zalina tercegat di hadapan insan yang sudah lama bertahta di hatinya tanpa reaksi yang pasti.
            “Lin maafkan I.........” Mazlin masih lagi teresak di sisi Aizon yang sudah mula mengerti drama dihadapannya.
            “Abang masih sayangkan Ina, sampai bila-bila......” Zalina tidak mampu lagi mendengarnya dan kaki itu mula menapak pergi..... membawa hati yang berdarah....... Abang..... Ina pun sayangkan abang sampai bila-bila tapi...... ia sudah tidak sama lagi........ Ya Tuhan, tabahkan hati insan kerdil ini......
            Razali berlari mengejar tapi Kenari merah hati sudah mula menyusup laju di jalan raya......... “Ina, maafkan abang...... selama ini abang tidak sedar akan syurga di sebalik wajahmu.... maafkan abang....” dan air mata lelakinya gugur jua..........................

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails