MY MR DEEJAY!

Deejay????
Sebut deejay je mesti ingat radio, betul tak?
"Hello Mr DJ" eheheh
Tak adalah, sekarang ni kan pagi2 memang selalu bukak radio. Lepas je hantar Cupie sekolah, saya akan turn on radio kat keter. Sebelum hantar Cupie takleh bukak radio sebab nak bagi amanat2 penting kat budak tu, macam 'duit tu jangan bagi kat kawan pulak!' atau 'Nak makan jap gi, lipat tangan baju dulu, tak larat mama nak gonyoh,' atau 'kan dah lambat ni, Cupie tak apo lah, mama ni, lepas kul 7 gak memang jem lah, tak kesian ko mama ko sampai lambat kat sekolah nanti pengetua mama marah?' atau 'Tu lah, mama suruh check buku dulu, kan tertinggal dah pahtu buat muka, nak marah abih semua orang!'

Hahha... itu ayat2 yang biasa dan sinonim dengan mama n Cupie everyday nak gi sekolah. So, bila je hantar Cupie, selesai satu tugas dan untuk merempuh traffic jamp2 kat beberapa tempat sebelum sampai sekolah tu, maka saya pun turn on radiolah. Dulu saya suka dengar 'Suria fm' masa Shira dan Zizi dan Halim, rasa okay je, tak adalah bising dan memekakkan telinga. Biasalah kita tengah bersesak traffic jamp, dia orang pung bersesak pakat orang tu orang ni nak cakap dulu, so bingit! Bagi sayalah. So sejak Nabil ngan Kencana masuk, saya dah tukar ke THR Gegar atau Era... rasa tenang sikit! Sorilah bagi yang minat Nabil n Kenchana tu tapi memang saya tak boleh terima jenis lawak2 bodoh tu. Kadang2 kesian kat Halim, kena kontrol depa. Sinar fm pun saya  rasa bingit pagi-pagi dengar dia ornag bertekak!

Okay, ada satu deejay kat THR Gegar, lupa dah nama, tapi dia memang cakap kontrol macho abih. Keluar suara jantan... terutama bila dia buat mesej ngan iklan. Saya bukan nak cerita pasal dia tapi nak cerita pasal deejay yang memang saya kenal. Betul-betul kenal. Dia ni nak kata suara sedap tu, tak adalah sangat sebab ada lagi suara deejay yang lagi macho tapi bila mula2 dengar tu terus jatuh cinta....

Kenal ngan Deejay ni on-line jugak, chatting dan beremel. Biasalah zaman tengah-tengah muda trang tang tang masa tu. Bila dah lama berchatting, tepon menelepon pulaks. Masa tu dengar suara dia, mak oi... machonya... tang tu gak terjatuh cinta ngan suaranya.... Entahlah, nak kata sedap gila pun tak, nak kata suara garau macho jantan pun tak jugak, nak kata suara romantis mendayu-dayu pun tak jugak, entahlah... macam ada something dalam suaranya yang menyebabkan saya nak cakap lagi nak cakap lagi dan lagi... lagi... ehehheh... so saya fahamlah apalah yang menyebabkan pendengar2 gila kat deejay walau tak pernah jumpa tu kan! Macam lagu Zainal Abidin tu...
Headwind

Hanya Di Radio 

Hanya di radio ku mendengar suaramu
Setiap kata aku menghayatinya
Dengan rasa cinta di hati
Bila engkau baca puisi

Siapa engkau yang bersuara emas
Bolehkah aku merayu kepada mu
Biar hanya sekejap waktu
Agar tercurah perasaan ku

( korus 1 )
Hanya di radio
Ku rasa perhubungan cinta
Beginilah rasa mesranya
Walau tiada paras dan rupa

( korus 2 )
Hanya di radio
Aku bayangkan diri mu itu
Secantik-cantik manusia
Dan semolek-molek pekerti

Tetapi sayang hanyalah di radio
Bilakah dapat kita bertentang mata
Agar bisa ku memastikan
Bahawa kau belum berpunya


Saya memang suka lagu ni. Lagu ni juga yang dia nyanyi kat saya... pelikkan, patutnya sayalah yang nyanyi kat dia, hahha! Kemudian kami jumpa kat tunggu feri. Mula2 tengok tu... alamak... bukanlah teruk sangat tapi tidaklah seperti kehandsoman suaranya. Bila dia cakap... dengar suara... sahlah memang betul dia!

Alkisahnya kawan saya ni memang deejay. Free lance punyer deejay. Dia akan buat deejay kontrak sebab katanya kalau kontrak, mahal sikit. Bila perayaan memang dia sibuk, esp chinese new year, raya puasa, christmas, tahun baru sebab masa ni pasaraya buat sale so memang perlu deejay. Dia pulak memang jadi rebutanlah! Pastu kalau ada ocassion macam nak launch product baru ke, ada hari setiausaha ke, memang orang panggil dialah.... Tapi kan... memang rasa glamer je bila ada kawan deejay, lebih-lebih pulak kawan istimewa.... hahhahha.... suka! Sebab bila kita keluar makan ngan dia masa dia rehat ke... semua pandang... semua pakat cakap... girlfriend abang deejay tu! Seronok kan! Masa tu lah....

Saya teringat dia pernah cerita. Masa tu dia buat deejay kat pasaraya sempena nak rayalah... Ada sorang makcik ni... tiba-tiba je muncul depan dia. Yang seronoknya makcik ni boleh cakap, " La, ni ka yang dok bercakap tadi? Ingatkan lawa..." Keciknya hati kawan... boleh makcik tu cakap lagu tu kat dia! Ada pulak makcik yang siap datang sembang, bagi nombor telefon, siap nak buat menantu pun ada! Bila dia bercerita, seronok dengar.... dok lama lagi pun tak apa! Ahaks!

Tapi kan deejay sekarang ni tak macam deejay dulu2 betul tak? Tak dengar suara pun ornag boleh tunggu kemunculannya kat radio sampai tergila-gila pun ada. Sekarang ni, artis pakat tukar profesion jadi deejay! Tak tahulah nak cakap apa.... suara tak sedap pun boleh jadi deejay gak... biasalah masa berubah... kena ikut arus... kalau tak ambil depa kerja, sapa nak dengar channel radio depa kan!

Berbalik kepada abang deejay yang sangat2 saya kenal tu, orangnya tak adalah handsome, tapi manis tu adalah bila dia senyum. Bila marah, mak oi... ngan kita2 rasa macam dia nak telan. Tapi deejay memang pandai borak... pandai ayat... kalau tak.. tak adalah saya teringat-ingat kat dia kan! Sayangnya abang deejay saya tu dah tak ada, dah meninggal bulan 8 tahun 2008, seminggu sebelum umat Islam menyambut puasa dan dia adalah arwah SUAMI saya. Al-Fatihah untuknya!

Balik sekolah tadilah, dengar suara deejay THR Gegar tu, teringat masa dia buat deejay, lebih kurang tu lah juga suaranya. Bukan apa.... Rindu je sebenarnya! Bila rindu maka mulalah saya bercerita pasal dia... Masa dah kahwin dulu pun macam tulah... bila kat rumah tak ada nak cakap romantik2 ke apa ke... tapi bila dalam telefon, rasa cam best je... dengar suara dia pun rasa cam jatuh cinta untuk kesekian kalinya. Cakap dengan orang lain tak rasa macam tu. Dia tahu kelemahan saya, jadi kalau kami ada gaduh2, merajuk ke, dia akan telefon saya... kelakar kan? Kenangan semuanya indah! Entah macamanalah nak teruskan kehidupan ini kalau tak ada kenangan... Kadnag-kadang kenangan menguatkan semangat kita untuk terus berjuang dalam kehidupan ini!

Ni gambar saya ngan arwah DJ Joe ngan anak kami, Cupie!

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails