New Year, Ombak Rindu dan Kuih Seri Muka!

Salam tahun baru semua....

Mmm... first time, saya langgan Astro First... gara-gara Ombak Rindu!
Fuh... untuk membaloikan pengorbanan saya melanggan Ombak Rindu... saya telefon sedara mara ajak datang rumah tengok wayang! Dan saya sendiri... adalah dalam 4 kali jer...


Waduh2 jatuh cinta bangat dengan Tuan Haris... Ceritanya kita dah tahukan... maksud saya jalan cerita... tapi bila dijadikan filem... feel tu lagi terasa... hahahha tapi nak kata sedih sangat tu tak adalah sedih sangat... setakat merah2 mata tu adalah... may be sebab tengok ramai2 kot!

Okay... sementara nak tengok Ombak Rindu lepas tu ramai sedara yang datang... saya pun sempatlah buat kuih dua bekas lagiks... Ini kali ketiga saya buat kuih ni yang saya adaptasikan dari buku resepi Chef Liza...
Setakat ni lah, resepi2 dalam buku resepinya yang mudah tu menjadik....



Jom tengok resepi SERI MUKA

BAHAN-BAHANNYA:

LAPISAN PULUT
2 cawan beras pulut
2 setengah cawan santan cair + sedikit garam
LAPISAN HIJAU
2 cawan santan pekat
1/2 cawan air tapisan pandan
1 sudu teh pewarna hijau
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan tepung gandum
2 sudu makan tepung kastad
1 biji telur
1 sudu teh garam

CARA MEMBUATNYA:
1. Basuh beras pulut dan rendam dalam air panas sekejap. Toskan airnya
2. Masukkan beras pulut dan santan ke dalam loyang dan kukus hingga masak.

pulut dikarih2 agar masak serata
Gunakan plastik dan tekan pulut sehingga padat


Taburkan sedikit tepung gandum agar lapisan atas tidak meresap masuk ke dalam pulut apabila dikukus
3. Masukkan semua bahan untuk lapisan hijau/ atas. Kacau dengan whisk hingga rata. Tapiskan
4. Gunakan kuali tidak lekat dan panaskan hingga suam-suam kuku. Perlu sentiasa dikacau
5. Tuangkan ke atas pulut tadi. Kukus hingga masak. 1/2 jam - 45 minit

Panaskan di dalam kuali tidak lekat

tuangkan ke atas pulut dan kukus semula hingga masak
6. Hasilnya... Yummy!

Macam ok jer

Sekejap je abih!
So creamy... Cubalah....

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails