TATKALA KAKIKU MELANGKAH KE WAD CCU HUSM HARI INI!

"Jom teman ma gi CCU Usm. Ma nak gi nawat saing ma situ!" Saya sengih saja dan mengangguk walaupun hati tiba-tiba je ber dup dap dup dap!

Camana ye nak cakap...

wad CCU HUSM. Bulan 8, 2008, lepas Maghrib...
Betullah kata orang, tempat jatuh lagi di kenang... inikan pula tempat yang meninggalkan sejarah duka
yang sangat dalam!

Bila berjalan je dekat foyer di HUSM, lalu ikut farmasi pesakit luar... ada kedai mini mart kat situ... ada Cafe kat situ... pastu ada lif.... naik lif ke tingkat 1... ikut laluan kiri, lalu di lorong yang agak sempit... pusing ke laluan kanan.... tertulis kat depan... wad CCU Perubatan!

Lebih empat tahun lepas... pukul 8.45 malam, saya ikut laluan itulah dengan abah. Cupi dan ma menyusul lepas tu. Saya tengok abah tenang je tapi nampak muka dia lain sikit bila dia suruh saya masuk dulu ke dalam wad CCU. Bila nurse panggil saya masuk dalam satu bilik. Tunggu doktor datang... aduh.. pengalaman itu rasanya tak mungkin akan hilang dari minda saya... melekat je wajah doktor yang memberitahu kebenaran yang sangat pahit itu!

Hari ini saya masuk ke dalam wad, dengan ma. Saya pakai baju biru yang disediakan... saya lalu ikut ruang tempat dia pernah di tempatkan... Ya Allah...  saya rasa macam ternampak-nampak lagi wajah dia yang sudah kaku dan sejuk tatkala saya menciumnya buat kali terakhir di malam itu! Subhanallah!

Lorong yang saya lalui dengan ma tadi... lorong itulah yang saya ikut di belakang jenazah arwah yang disorong oleh atendan hospital dulu. Cuma saya, atendan dan arwah. Sebabnya, abah kena uruskan beberapa hal lain. Tak tahu bagaimana nak gambarkan perasaan saya ketika itu. Mujurlah Allah titipkan ketabahan, kesabaran hingga saya jadi kuat dan dapat mengiringi jenazah dia. Menemani di dalam van bersendirian... hanya saya dan dia... buat kali terakhir! Maha Suci Allah! Tatkala itu saya hanya mampu membaca surah Al-Ikhlas... sebab jiwa saya sudah kosong... sekosong-kosongnya....

Mujurlah ma tak dok lama kat situ. Dia cuma menjenguk sahaja dan memberikan kata-kata peransang buat keluarga sahabatnya itu. Saya rasa, saya boleh pengsan kalau berlama-lama di situ sebab menahan perasaan, menahan gelora rasa yg dah sampai tahap maksimum dah... tapi biasalah saya... buat-buat relaks... sengih jer... macam tak ada perasaan pong!

Itulah kali pertama setelah lebih 4 tahun saya menjejakkan kaki ke wad ICU. Dulu, setahun lebih juga saya fobia, tak boleh masuk hospital. Tapi bila saya sendiri di admit ke hospital akibat over flow bleeding selepas tu, saya dah rasa okay sikit. Tapi masa dok di hospital Kuala Krai... memang sedih dan sayu sangat2. Ye lah, saya ditempatkan di wad sakit puan. Yang rata2nya baru lepas bersalin. Biasalah, mesti ada suami yang datang tengok isteri2nya bersalin kan? Tengok baby.... aduh... malam tu memang saya tak boleh tidur langsung... bersendirian... mujurlah petang tu kawan2 dan student datang menjenguk. Dan mujur jugak, esoknya saya dah boleh keluar hospital. Lega tahap A+++!

Saya cuba buang rasa fobia saya itu dan sebab itulah hari ini saya bersetuju untuk menemani ma. Biasanya saya akan buat banyak alasan. Saya perlu kuat... saya perlu tabah demi untuk Cupie dan keluarga saya.
Al-Fatihah buat arwah suamiku! I still love you, and I will always....

2 ulasan:

SITI said...

Sesungguhnya dirimu seorang yang tabah Tir...

mamacupie / Fatihah Pauzihal said...

Allah dah tentukan nasib kita ... Insyaallah kita dapat menerimanya...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails