FRUIT TART... tat buahlah...

FRUIT TART... Fuh, memnag saya sangat menggemarinya. Kulit tat yang rangup tapi gebu, fillingnya yang creamy, serta kemasaman dan kemanisan dalam buah2an campuran yang diletakkan di atasnya.... memnag sedap!

Once upon a time dulu, memang saya tak reti langsung nak wat dia punya kulit tat. Rasa cam remeh sangat. Ye lah, lepas uli2, kena letak dalam peti ais dulu, pastu kena canai kena terap pulak... banyak kerja. So bila rasa nak makan, suruh je lah cousin saya di http://damya-delights.blogspot.com/ tu yang buat. Memang bestlah tapi lama2 dia boring gak asyik suh dia buat so saya pong mintak tolong dia buat kulit je, filing tu saya buat. Last2 dia malas saya pong try buat. Rupanya, senang gila beb! Tak payah sejukkan, canai, terap. Lepas je siap doh terus tekan masuk acuan. Lebihannya potong ngan pisau. Bakar, then siap! Boleh letak filling apa pong yang rasa nak letak. Senang  je beb rupanya. Nyesal I tak buat awal2 tau!

Okay, mari kita kongsi resepinya. Saya dapat dari cousin saya di http://damya-delights.blogspot.com/.

TAT BUAH IKUT SUKA HATI AWAKLAH.... (nama yang diberikan oleh diriku sendiri)

BAHAN PASTRI!

250g butter (sebuku)
50g marjerin
550g tepung gandum
1 biji telur
100g gula aising/ kastor
secubit garam
esen vanila

CARA MEMBUATNYA:
Mentega, marjerin, dan gula di pukul sebentar. Mentega tu letak kat luar bagi lembut dulu pada suhu bilik. Kacau dengan senduk biasa je. Tak payah guna mesin. Bila dah agak sebati, masukkan telur dan esen vanila. Pastu masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit. Kalau ikut cara orang malas cam saya, tak payah masukkan dalam peti ais. Terus bulat2kan setebal mana kita nak buat doh then tekan je dalam acuan tartlets. Lebihan atasnya potong dengan pisau, kemudian kemaskan. Buat sampai cukup satu tray kat dalam oven. Cucukkan dasar adunan dengan garfu. Bakar dalam suhu 180C selama 20-25 minit hingga masak. Keluarkan dari ketuhar. Sejukkan sebentar. Terbalikkan sahaja bekas tartlets tadi dan kulit tat akan meluncur keluar. Berhati-hati jangan terlalu 'ganas', nanti kulit tat tak cantik tau! Kena lemah lembut sikit!

BAHAN FILLING KRIM KASTARD

BAHAN A
250ml susu plain (boleh guna susu segar@ susu cair)
50g gula
100g mentega

BAHAN B
250ml susu plain
40g tepung kastad
1 sudu makan tepung jagung
1 biji telur
sedikit esen vanila

SAPUAN JELI
20g serbuk jeli
300ml air

HIASAN
*fruit cocktail
buah strawberi, kiwi,anggur,peach,rasberi, ceri dan bla...bla...bla...

CARA MEMBUATNYA
1. Bahan A didihkan. Tutup api.
2. Campurkan semua bahan B. Kacau dengan whisk hingga sebati dan tidak berketul-ketul
3. Tapiskan Bahan B ke dalam Bahan A. Masak hingga meletup-letup. Hendaklah sentiasa dikacau.
4. Ambil kulit tat (pastri tatlet) tadi, letakkan krin kastard dan kemudian susunkan buah-buahan segar di atasnya. Boleh juga diletakkan sedikit buah dari 'fruit cocktail' kemudian susunkan dengan buah-buahan segar. Kalau rajin, sapukan sedikit jeli keatas buah2an tadi agar nampak berkilat dan cantik.

**Saya mencampurkan 250ml susu cair+250ml susu segar untuk filling krim kastard. Marjerin dicampur dengan mentega untuk pastri tatlets kerana jika hanya mentega digunakan ianya menjadi sangat rapuh dan mudah pecah. Jika menggunakan marjerin terlampau banyak, pastri tatlets akan menjadi keras dan tidak rangup.

disusun untuk diletakkan filling krim kastad

Baru keluar oven!
Buah-buah segar yang digunakan

Siap diisi filing krim kastad dan susunkan buah
Susun dalam bekas sebelum dihantar kepada pengordernya
sedap wooo...trylah buat, senang je!
Ini 'giant fruit tart' , untuk hantaran
Giant fruit tart ... different hiasan

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails