(kuah lodeh + sambal ikan bilis + nasi himpit @ kapit) - LONTONG

YUMMY!
Al-kisahnya... masa kami ke Billion Supermarket kat Kota Sri Mutiara, (bg nama penuh tempat tu lagi, klasss gitu!), bonda beli tempe, tauhu @ taukua, kacang panjang, kobis, dan macam-macam lagiklah.... Mula tu terfikir gak, pesal bonda beli tempe dan tauhu. Biasanya tauhu tu saya je yang beli. Tempe pulak saya tak pernah beli sebab saya tak suka. So... bila ditanya, bonda nak makan lontong!

Aiyoyo... saya tak pernah masak lontong ni. Makan tu suka jugak. Selalunya saya makan di rumah Cik Nah, makcik saya sewaktu hari raya puasa dan raya Haji jer. Search punya search, asyik jumpa resepi yg letak serai, buah keras, halia, jintan-jintan tu... ish rasa macam tak bestlah pulak. Lepas tu baru terfikir. Kenapalah tak tanya makcik saya Cik Nah tu! Ish ish ish.... So dapatlah saya satu resepi yg tersangatlah mudahnya!

Kemudian saya pun telefonlah dia. Bla... bla...bla...

JOM Roll on resepi, untuk 5 orang makan.

KUAH LODEH!

Bahan-bahan:
1. Bawang putih 3 ulas
2. Bawang merah 7 biji
3. 1/2 inci kunyit hidup
-Semuanya di blend halus dengan sikit air
4. 2 keping tauhu
5. 1 keping tempe
-semuanya di goreng dan di potong segiempat
6. Secawan isi ayam
7. 10 ekor udang sederhana di buang kulit.
8. 5 batang kacang panjang
9. 3 helai daun kubis di potong sederhana
10. 1 batang karot di potong dadu
11. 2 biji ubi kentang di potong dadu
12. 1 biji terung di potong dadu
13. Sedikit suun dan sayur pucuk kacang soya di rendam
14. 1 mangkuk santan
15. 1- 2 mangkuk air secukup kehendak

Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga garing.
2. Masukkan kentang dan lobak merah yang di dadu.
3. Bila separa empuk, masukkan isi ayam dan sedikit air.
3. Bila ayam sudah separa masak, masukkan santan dan air
4. Seterusnya masukkan udang dan sayuran yang lain.
5. Bila mendidih, masukkan tempe dan tauhu yang sudah digoreng tadi
6. Perasakan dengan garam dan gula

SAMBAL IKAN BILIS BONDA

Bahan-Bahan:
1. 1 cawan ikan bilis di basuh dan di toskan
2. 10 biji cili kering di basuh, rebus sekejap, tos dan potong kecil
3. 10 biji bawang kecil
4. 4 ulas bawnag putih
5. 1/2 sudu kecil belacan
6. sedikit air asam jawa
7. Garam dan gula melaka secukupnya

Cara Membuatnya:
1. Kisar halus bawang kecil, bawang putih, cili kering dan belacan dengan sedikit air.
2. Panaskan minyak. Tumiskan bahan kisar hingga betul-betul garing.
3. Masukkan ikan bilis dan bahan-nahan yang lain
4. Perasakan dengan garam dan sedikit gula melaka

NASI HIMPIT
- 10 bungkus kecil nasi himpit nona


Kuah sedang mendidih

Nasi himpit sedang dalam proses (nona mini)

nasi himpit dah masak

Sambal bilis bonda (sedap giler! Bak kata Cupie)

Ini kuah lodeh

Kuah lodeh + nasi himpit

kuah lodeh + nasi himpit + sambal ikan bilis

Bismillahirrahmanirrahim! Jemput makan ye! Jangan malu-malu!

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails