TAT TELUR DAN TAT BUAH DI PAGI HARI MEMBUTA!

Kul 8am siap!
Tat telur dan tat buah untuk hantaran kahwin adik sahabatku Hani.
Actuallynya, saya terlupa pada tempahan satu ni sebabnya, saya dah pass kan kat cousin order ni. Rancangan asal saya nak ke KL tapi atas sebab2 yg tak dapat dielakkan maka tertunda pemergian saya itu maka, cousin saya pass balik kat saya order tu... gitulah ceritanya hingga membuatkan saya terlupa nak wat... maka terpaksalah membangunkan diri di pagi hari membuta,  untuk buat dari A sampai Z. Biasanya kalau tat buah tu, saya dah bakar siap2 kulit tat tu dan simpan dalam bekas kedap udara. So bila nak guna senang, tak payah uli2 dah, tapi lupa punyer pasal, kenalah bangun awal.

Maka tanpa menghiraukan alam sekeliling, kung kang kung kang kat dapur... (saja jer buh sound efek lebih sikit bagi nampak hebat, hahah). Mujur ada Suria FM, temankan makcik nih ha!

Jom roll on resepi dan gambarrq2nya... resepi tat buah boleh jenguk di sini http://mamacupiecorner.blogspot.com/2012/05/fruit-tart-tat-buahlah.html

Okay, nak buat pastrinya, sama jer.... yang ni resepi untuk filling telurnya

Bahan
1 cawan gula halus
1 cawan susu cair/ susu segar
1 cawan air
1 sudu besar bumbu tepung kastard
4 biji telur
sedikit esen vanila
secubit garam

Cara membuatnya:
1. Bakar separa masak kulit tat yang telah di letakkan ke dalam acuan.
2. Keluarkannya dan tuangkan bahan filling yang telah di kacau sebati dengan whisk. Kadar banyak mana filling tu bergantung pada kesesuaian. Letak banyak pong ok, letak separuh pong okay (satgi, orang kata kedekut pulak kalau letak sikit kan!)
3. Bakar lagi hingga fillingnya masak dan kulit tat agak garing!
4. Sejukkan dahulu baru di asingkan dari acuan untuk mengelakkannya pecah.
5. Sedapler... betuiiii....

Cuba yer!


Sorry takleh nak upload foto banyak-banyak... tak cukup ruang! Lain kali saya upload kay! nak selesaikan masalah ni ngan cik google japs!

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails