kerabu kaki ayam, kerabu sotong & kerabu udang atau ketiga-tiganya sekali!

3 dalam 1!
Saya ni peminat nombor satu kerabu! Betul... tak kiralah kerabu stail kelantan yang bubuh santan tu ke, kerabu stail utara yang buh kerisik ngan sambal belacan tu ke, atau kerabu stail siam yang buh serai ngan daun limau purut tu, yang namanya kerabu.... bedal jer la... ehehhe

Okay, kali ni kita buat kerabu stail siam. Kalau sesiapa yang sedang dalam proses mendietkan dirinya diriku dirimu tu, memang kerabu ni melepasi target piawaian campur pulak dengan rasanya yang masam-masam tu, fuhhhh.....

Okay, 3 dalam 1 tu membawa maksud, dalam satu cara kita boleh buat 3 jenis kerabu. Itu yang pertama,. Yang keduanya, kita boleh campurkan ketiga-tiga 'lauk' ni dalam satu kerabu, yang ketiganya kita.... entahlah, tak ada dah kot yang ketiga... ehehhe

Okay, 3 hari lepas saya buat kerabu kaki ayam. So, kat sini saya akan tunjukkan satu persatulah cara2nya. Tapi, gambar resepi kerabu udang, sotong dan ikan bilis pon ada... don't worry! So... so apa? So Fa Mi Re Do... ehehhe so kita tengok cara-caranya.... dari mana lak ada kerabu ikan bilis tu? Sama jer, resepi yang sama....


BAHAN-BAHAN

2 batang serai
1 biji cili merah
3 biji cili padi
5 biji bawang merah kecil    
1 biji timun batang muda, dibuang tengahnya  *            
1 biji tomato
1 batang lobak merah kecil*
3 helai daun limau purut
secekak daun ketumbar
2 biji limau nipis
Garam dan gula
2 sudu sos ikan (nampla)

CARA MEMBUATNYA:
1.     Basuh kaki ayam sebersihnya. Rebus hingga empuk/ masak dengan sedikit garam. Toskan
2. Mayang serai, bawang, cili. Timun, tomato, daun ketumbar dan lobak merah di potong kecil. Daun limau purut dibuang tulangnya dan di racik kasar.
3. Campurakn semua bahan. Perasakan dengan garam, gula, sos ikan dan perahan limau nipis. Hidang segera
bahan-bahannya: kaki ayam, cili, bawnag merah, serai, tomato, daun ketumbar,daun limau purut

kaki ayam direbus hingga empuk dengan sedikit garam
Setelah digaul sebati dengan sos ikan dan perahan limau nipis.

kerabu sotong beb. 

kerabu ikan bilis. Goreng garing ikan bilis dan gaul rata. Makan segera bagi elak ikan bilis lemau

kerabu kaki ayam versi ada timun


**
Kerabu sotong @ udang, simpan sikit stok air rebusan dan gaul bersama. Kerabu ikan bilis, goreng ikan bilis sehingga garing dan crunchy, gaul sebati dengan semua bahan. Kena makan terus sebab aklau simpan lama ikan bilis dah tak crunchy dah.....

4 ulasan:

SITI said...

Kaki ayam nie x payah buang tulang dia ke Tir?

Nurul Hidayah said...

Salam mamacupie, Nurul minta izin copy pic kerabu kaki ayam tu letak kt Blog Nurul.. Nurul sertakan Link Mamacupie sekali. Terimakasih :D

Jemputlah ke Blog Nurul : www.miraclemarineplant.blogspot.com

mamacupie / Fatihah Pauzihal said...

Beressss Nurul. Thanks sebab sudi jenguk blog akak

mamacupie / Fatihah Pauzihal said...

Kaki ayam ni tak yah buang tulang. Cuci bersih2, pastu potong 3. Rebus ngan garam sikit sampai betul2 empuk, sampai 'lokoh' kulit dia dari tulang. ehehhe tak tahu nak translate 'lokoh' kot bahasa surat ni.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails