Tolonglah aku....

Suspen tak tajuk entry kali ni? muahahha
Bukannya apa... saya ni tak berapa nak tetap pendirian dan mudah beralih arah.... Yang kecewanya sape? Saya jugak!

Hadoi... camana ni? Kononnya tahn baru, azam baru lah... walhal azam tu sama cam azam yang saya buat 20 tahun lepas... cuma 20 tahun lepas tu azam kecik2 je, yg azam besar2annya sejak lepas bersalin... 10 years ago! Can you imagine? Tak tercapai-capai lagiks azam saya tu... makin teruk adalah.... Hadoi yai...

Guess what? Azam sayalah.. of course semua boleh teka kan... kacang je soalan tu... tanya anak sedara saya si Farouq tu pong dia tahu! Nak SLIM kan badan! Oh no... masih belum tercapai lagiks!

Hujung tahun lepas saya diet low carbs. Guna asld2. Memang berjaya, tapi bila ada masalah sikit, kantoi... hahhaha... macam tulah makcik tihah ni... tak berubah2 perangai hangat2 tahi ayam dia tuh.... tapi... bersaksikan bloq ni dan pembaca2 sekalian.... saya rasa tahun ni... saya nak realisasikan azam saya yang berpuluh tahun terkantoi ni.... betul! Tak caya? Kita tunggu akhir tahun ni yer.... muahahha (gelak berlagak)

Harap2 saya berjayalah... semuanya dalam diri saya sendiri sebenarnya. Semua orang yang terdekat dengan saya bagi sokongan, even si Cupie tu pong tolong saya kira berapa kandungan karbohidrat dalam makanan yang saya makan! namun saya kecewakan dia bila saya cakap... "hari ni mama tak diet lah... letih!" dia mencebikkan mulutnya lepas tu dia cakap..."Memang tu lah selalu alasan mama. Cupie tak caya dah..." Bila saya nak start berdiet balik, dia akan cakap "Betul ke ni mama? Tengok-tengok petang ni mama cakap, tak dietlah hari ni, esoklah...." Ish ish... dia pong tahu snagat dengan mama dia nie. Terukkan mama? Biasanya saya terkantoi dengan segelas nescafe susu! Kalau tak pun dengan keropok lekor dan keropok keping! Nak buat camana, tu peberet saya!

Okay berbalik pada cerita diet ni... tujuan saya nak slimkan diri... adalah dalam 30kg gituh...(boleh ker?) Boleh kot, Insyaallah... orang lain boleh, takkan saya tak boleh kan? Tujuannya sebab saya takut... sebenarnya selama ni saya selesa dengan macam ni sebab saya tak ada sakit apa-apa (Alhamdulillah!). Macam diabetes ke, darah tinggi ke gout ke, jantung ke... cuma satu je masalah saya ialah haid saya yang pelbagai karenah. Tapi tak adalah sampai mengganggu sangat. Biasalah bila kita rasa selesa, kita tak mahu nak ubah dah, tak mahu nak keluar dari rasa selesa nih kan? Pastu saya terfikir. Saya tinggal dengan ibubapa saya, just me and cupie. Bagi Cupie pula, sayalah ibu dan sayalah bapa dia sebab ayah dia dah tak ada. Selama ni pong apa-apa kerja terutama urusan luar rumah semua saya yang buat. Kiranya kereta ibu saya tu, kalau letak minyak rm10, sebulan pun tak habis lagi! punyalah tak berjalan kemana-mana kecuali ambil Cupie dari sekolah yang jaraknya 4 km dari rumah, kalau tak ada fardhu ain, 2 kali seminggu sahaja. Yang lain, ke pasar ke, ke klinik, ke rumah saudara mara dan apa2lah, semuanya saya yang buat! Kadang-kadang je bonda atau ayahanda yang handle.

Baru2 ni, abah saya terkena sakit 'bell palsy'. Mulanya kami ingatkan strok sebab muka abah jadi senget sebelah sahaja. Teruk juga. Abah juga di diagnos ada batu karang dalam buah pinggang dia. Pastu saya terfikir... kalaulah saya sakit... apa akan jadi dengan keluarga saya? Memanglah mak saya boleh drive, abah pun masih boleh drive tapi sampai bila? Sekarang ni pun mereka kerap uzur... aduh... bila saya terfikirkan semua itu saya jadi takut... sekurang2nya kalau saya tak hirau sangat kesihatan tubuh badan saya untuk diri saya, tolonglah jaga kesihatan diri saya untuk keluarga saya yang memang perlukan saya! Badan besar, chubby ni, memanglah comel...(ye ke?) tapi banyak buruk dari baiknya kan? Kesihatan adalah priceless...

Saya dah start balik diet cara saya ni dua hari lepas. Tup-tup ari ni, bonda masak nasi dagang. terpaksalah saya masak gulai dna makan! Hahahha... tak apelah... esok dan hari-hari seterusnya saya akan amalkan gaya hidup sihat... Insyaallah... Doakalan saya yer, semoga saya berjaya dalam azam saya tahun ni... sihat dan sentiasa dapat berbakti kepada keluarga saya dan anak-anak didik saya! Amin!

Tiba-tiba je rindu zaman2 muda dulu... masa tu chubby sikit2 jer... hihihi
Masa ni dok USM... comey budak baju merah tu... ehehhe
Slim melim lagiks... sama besar je ngan budak kecik dua orang nih... ehehhe
Kenangan di MRSM PC, 1993 SPM time...
Masa di baktisiswa USM.. kalaulah blh slim cam gini.. 
Inilah gambar sekarang... waduh...waduh....
Okaylah, over nampak teringat2 kisah silam... hahahha... tak apalah... yg penting kesihatan diri kan!

8 ulasan:

MAK TEH said...

salam mamacupie, selamat tahun baru . mak teh doakan impian mamacupie tercapai jua..lambat bangat,insyaallah..akan berjaya..nak mkn n.dagang ka nescafe ka, apa2 saja ka, boleh, tapi yg penting in moderation..bykkan mkn buah2an dan sayur2( sbb fiber ini wat kita kenyang dan tahan lama kenyangnye).paling penting exercise, buatla 2/3 kali seminggu.( kalau malas cuba dulu sekali je seminggu).insyaallah mamacupie tgk la hasilnya nanti..mak teh da alaminya..la ni maintain 55kg ( dulu 65 kg), tinggi hanya 4kaki 113/4 inci..hehe pendek tu..selamat berjuang, ajak la cupie sekali exercise, kita akan rasa badan lebih ringan, cergas dan tido mlm pong nyenyak.jgn terasa hati ya..mak teh ikhlas..mak teh tau betapa susahnya perjuangan ini..

Kak H said...

nak jadi maacam Cikgu. nak jadi penulis. boleh kunjungi blog saya, mungkin akan faham.

mamacupie / Fatihah Pauzihal said...

Thanks mak Teh. Insyaallah, 2013 bakal mengubah segalanya. Chewahhh...
Mak Teh doakan yer!

mamacupie / Fatihah Pauzihal said...

Boleh, dah ada manuskrip yg siap ker? Harap2 Husna berjaya. Mana add blog nyer?

lili norlaili said...

kak ah mesti boleh punya la...tapi bab nasi dagang dan keropok ikan tu susah sikit nak berdiet...hihihi

mamacupie / Fatihah Pauzihal said...

Tu yg masalah besarnya lili oi.... mugo oghe kelate gak, tu lah makanan ruji... ehehheh

SITI said...

Tir...bukan awak sorang yang hadapi masalah tu...saya pun,....sekarang nie, naik tangga sikit dah mengah....jom kita pakat diet....

mamacupie / Fatihah Pauzihal said...

Jom... jom sokmo tapi... sekerat jalan sokmo... kalu nak kira produk tu, mace2 oghe jual, semua beli... ehehhe

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails