MEGI UDANG GALAH n SEAFOOD

Salam Ramadan
Dah lama sangat2 tak menulis entry baru.
Bulan Ramadan bulan puasa... biasanya akan jadi bulan memasak!
Dalam Bulan Ramadan setiap tahun pun, dalam sekali atau dua kali saja berbuka puasa
di luar atau membeli juadah di luar. Kenapa? Sebab bonda kata tak kena dengan selera...
Lagipun tak berbaloi sangat... mahal sangat, terutamanya musim gawat seperti sekarang. Ye lah, tak boleh nak marah peniaga juga sebab bahan mentah mahal, takkan dia nak jual murah. Mana datang untungnya?

Sesekali buka puasa dengan sesuatu yang selain nasi, ok juga kan?
JOm... ada 2 resepi megi udang galah... satu yang goreng, satu lagi yang sup!


MEGI GORENG UDANG GALAH N SEAFOOD

3 bungkus megi / mi sanggul
udang galah
sotong
fishball
sawi
tomato
cili besar
1 sudu besar cili kering kisar
3 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
satu sudu kecil nampla/ sos ikan
3 ulas bawang putih dna sebiji bawang besar holland di dadu kecil
Sedikit minyak masak

Cara membuatnya:
1. Celur megi/ mi sanggul
2. Panaskan minyak. Tumis bawang hingga naik bau. Masukkan cili kering kisar. Masak hingga garing (Kalau tak garing dia akan bau tak best)
3. Masukkan sotong, udang, fishbal dan semua sos.
4. Masukkan megi yng telah di celur serta sayur. Perasakan. Siap

MEGI SUP KARI UDANG GALAH N SEAFOOD


Bahan-bahannya:

3 bungkus megi perisa kari
udang galah
sotong / ayam / daging
fishball
telur (3 biji)
perencah kari
1 sudu kecil serbuk kari ayam ikut jenama apa pon
1 sudu kecil cili kisar
sayur sawi/ kobis
3 ulas bawang putih n 1 biji bawnag besar holland di dadu kecil
sedikit minyak
sedikit garam (jika perlu)
3 mangkuk air

Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak. Tumis bawang hingga wangi dan masukkan cili kisar. Tumis hingga garing
2. Masukkan udang galah, sotong/ayam/daging/fishball. Masukkan serbuk kari dan sedikit air
3. Tambahkan air. Bila mendidih, masukkan megi dan sayur. Pecahkan telur dan asingkannya antara satu sama lain. Tutup periuk dan kecilkan api. Bila telur separuh masak, boleh dihidangkan.

Versi tak de sayur untuk Cupie



1 ulasan:

Aziey AB said...

WOW udang galah!!! kalau makan kat kemaman ni, mahu kena lebih RM50 sepinggan mee ni sbb sekor udang galah tu pun dah RM15.. hehe

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails