TOP 10 KUEH KEGEMARANKU!

Tiba-tiba jer rasa nak bercerita tentang kueh... macam-macam kueh, tak kiralah kueh tradisional yang panggang, kukus, bakar, rebus atau pun kueh-kueh moden yang kebanyakannya terikut2 dengan ala barat....

Alhamdulillah, kebanyakan kueh yang saya suka saya dah belajar cara-cara membuatnya dan berjaya!!!
Okey kita mulakan dengan kueh tradisional.

TOP 10 KUEH KESUKAAN MOKCIK TEEHAH!

10

ROTI SARDIN GULUNG! 
roti sardin gulung yg letak sosej pong ok.... boleh search resepi kat blog mokcik teehah ni yer.

9

CARA BERLAUK

Kuih ni memang best. Saya memang tak reti nak buat sendiri sebab inti dia tu unik sket, ada rasa cam daging rendang + kari gitu. Inti dia memang penuh melimpah-limpah. Setiap kali ada function apa2 kat sekolah ker, ada majlis merisik, bertunang, berbalas besan ke memang saya akan order kuih ni.

8

BUBUR PULUT HITAM
bubur yummy. Gambar pinjam dari my-recepies-collection.

7

PISANG GORENG/ UBI KELEDEK GORENG/ TAPAI UBI GORENG

Gorengan-gorengan ni memang biasa saya beli on the way balik rumah dari sekolah. Kalau dah makan semua ni alamat tak makan nasi dah le petang tu... hihihi

6
TALAM TOKYO

Talam ni macam serimuka je sebenarnya tapi lapis bawahnya bukan pulut, ianya sagu+kelapa parut+suhun. Sedap. Nanti saya letak resepinya dalam blog....

5

KETUPAT SOTONG

Yang ni memang peberet seua orang... hahahha. Adik beradik saya pong kalah dengan ketupat sotong ni... walau sejauh mana dia pergi pong! Kalau letak pizza @ chicken chop tersedap di dunia pong, pasti diaorang akan ambil ketupat sotong jugak! Percayalah.
Ada saya kongsi resepi dalam blog ni, boleh search yer!

4

CEKODOK PISANG/ DURIAN @ JEMPUT-JEMPUT


Yang ni pula peberet sepanjang zaman. Memang suka sangat makan cekodok ni. Tak kiralah yang letak pisang saja atau campur kelapa atau pun campur durian! Cekodok bonda memang best.... dia buat kecik2 je sebesar duit 20 sen, sekali sumbat 2-3 biji.... hahahha

3

SERIMUKA & SERIKAYA

SERIKAYA
masih belum dipotong

Kedua-dua kuih ni ada saya masukkan resepi dalam blog saya ni, boleh search dan bolehlah cuba yer....

2

PULUT PISANG

amik gambar ni kat citarasawan.blogspot.com ... ehehhe kak wan, makcik copy yer...

Fuh... yang ini memang peberet sangat-sangat. Kalau ke kedai pagi2 beli nasik, mest cari kueh ni... kalau bulan puasa... kueh ni lah yang nombor satu saya akan beli. Nak buat, tak reti... eheheh

1

TEMBOSA


Top of the list! Sedap gilerrrrrrr.... itu jer yang saya boleh bagitahu.... tapi dukacitanya saya tak reti nak buat kueh ni. Saya ni karipap pong fail lagik. Tembosa ni ialah adik beradik karipap. Kulit luarnya macam karipap tapi saya rasa sedap lagilah dari karipap... intinya ialah ayam/ daging cincang yang dimasak dengan rempah kurma. Letak sayur campur sikit lepastu telur rebus. Dah berapa kali dah saya nak try buat, asyik teragak-agak jer.  Kalau ke kedai, biasanya ke 'frozen food' dekat berek 12 tu, selalu habis. Kalau ada je kebetulan baru sampai, saya akan beli sampai 10 bungkus, simpan dalam freezer sebab permintaannya tinggi. Makcik2 saya, cousin2 asyik tanya kuih ni jer kalau datang rumah. Kena belajar buat ni baru senang nak berbagi2 kat waris warah kan! Kuih ni kalau jual yang dah masak, rm1.00 sebiji. Kalau belum, satu bungkus lima biji, rm3.70.
Aduh, ada sebungkus jer lagi dalam peti ais tu....
Ada kawan tanya, kenapa namanya 'tembosa'? Cupie jawab sebab ianya tembam dan besar-besar... hahahha pandailah bagi jawapan sendiri.... yg pasti saya pong tak tahu kenapa namanya cam gitu!

Itulah sikit2 perkongsian kita yer... hihihi nanti saya buat top 10 utk western punya kuih plak. Daaa....

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails